Worldpacker Gönüllüsü Olmak

Merhaba ben İsmail Mert, 19 yaşındayım. Kadir Has Üniversitesi Halkla İlişkiler 1. sınıf öğrencisiyim. Son 1 senede 6 ülkeye gittim. Şu an Kudüste bir hostelde gönüllü olarak çalışmaktayım. Size super bir uygulama olan Worldpackers hakkında bilgi vermek istiyorum. Eğer siz de benim gibi yurtdışında çalışmak, gönüllü olmak veya bedava konaklamak hakkında araştırma yaptıysanız, ESC, Workaway, AISEC gibi programlar ve uygulamaları görmüşsünüzdür. Hepsi birbirinden güzel fırsatlar sunuyor. Yaklaşık 1 yıl boyunca ESC projelerine başvurdum ancak seçilmedim, sadece 1 projeden geri dönüş aldım eğer o projeye gitsem hazırlıktan kalacağım için ona da gitmedim. Bu süreç sonunda projeyle gitmeksense kendi imkanlarım ile gönüllü olmaya gitmenin daha mantıklı olacağını düşündüm ve ilk gönüllülük maceram olan ve Gençlik Bakanlığı aracılığyla bulduğum Mersin Kelenderis Antik Kenti kazısında 2021 Temmuzunda gönüllü olarak çalıştım. İlk yurtiçi gönüllülük deneyimimi başka bir yazımda uzun uzun anlatacağım.  Eylül ayında üniversiteye başladım ve hazırık okudum. İngilizce Pratik yapabilmek için uzun bir süre yurtdışında bulunmam gerektiğini biliyordum ama yaz okuluna kaldığım için 2022 ekimine kadar boş vaktim olmadı. Takip ettiğim bir Instagram blogunda benden 1 yaş büyük olan Ahmet Minsk, Belerus’ta bir hostelde gönüllü olduğunu gördüm ve iletişime geçtiğimde Worldpackers ile gittiğini öğrendim. Ardından Worldpackers uygulamasını indirdim, 6 kıtada ve neredeyse her ülkede gönüllülük fırsatı olduğunu gördüm. Her yer size kalacak yer temin ediyor ama bazı yerlerde yemek dahil değilken bazılarında 1,2 veya 3 öğün yemek dahil olabilir. Ancak başvuru yapabilmek için 40$ ücret ödeyerek 1 yıllık üyelik satin almanız gerekli.

Ekim 2022’de yaklaşık 950 TL ödeyerek üyelilk satın aldım ve başvuru yapmaya başladım. 28 Ekim - 7 Kasım 2022’de 9 günlük ara tatilimiz olunca kısa bir deneyim için İstanbul’dan otobüsle gidebileceğim Yunanistan, Bulgaristan ve Romanya’daki fırsatlara başvurdum. Bu arada kalma sürenizi siz belirlemiyosunuz, örneğin her kurum minimum ve maksimum süreleri belirliyor, en az 1 hafta veya en az 4 hafta olabilir. Ben en fazla 8 gün kalabileceğim için bana uygun olan yerlere başvurdum. 9 başvurumun 2 sinden dödüler ve Romanya- Sibiu’da Non-Govermantal Organisation olan Finding Hope Ministry’ye gittim. 8 günlük deneyimimi başka bir yazıda detaylıca anlatacağım. Haftada 5 gün, günde 25 saat çalışmam karşılığında kalacak yerimi ve 3 öğün yemeğimi temin ettiler.  Sabah, öğlen ve akşam shiftlerinde çalıştım. Genel olarak mutfak işleri ( meyve-sebze doğrama, servis) temizlik işleri ( yerleri slime, toz alma, dolap düzenleme) gibi işler yaptım. Zor işler değildi, gönüllü olduğunuz için size ağır görev vermiyorlar. 5 ülkeden gelen 6 gönüllü ile beraber çalıştım. Güzel deneyimler elde ettim ve tekrar gitmeyi planlıyorum. Özetle mutlu ayrıldım.

Romanyadan döndükten sonra Kış tatilimi değerlendirmek ve daha uzun yurtdışında kalabilmek için en az 3 hafta kalacak gönüllü arayan yerlere baktım. Bu sefer hostelde çalışmak istiyodum. Çoğu hostel en az 4 hafta çalışacak kişileri aradıkları için seçeneğim bayağı azaldı. Kudüs, Tel Aviv, Zagreb ve Frankfurttan geri dönüşler aldım ve Kudüse gitmeye karar verdim. Şu an bu yazıyı da Kudüsten yazıyorum. Batı Kudüste bulunan hostel kalacak yerimi ve sadece 1 öğün yemeğimi temin ediyor. Sabah, öğlen ve akşam shiftleri var. Kahvaltı servisine yardım ediyorum, ortak alanların temizliği, odaların kontrolu ( tuvalet kağıdı var mı kaç derece vs…) resepsiyona bakıyorum. Mesela bugün öğlen shiftindeyim ve hiçbir şey yapmadım bu yüzden blog yazıyorum : ) ama dün çok yoğundu. Neyse Kudüste gönüllü olma deneyimimi de başka bir yazıda uzun uzun anlatacağım.

Tatillerde evde oturmak varlen veya tatillere gitmek varken neden bedavaya, karın tokluğuna (!) çalıştığımı açıklamak istiyorum. İlk olarak yurtdışında maksimum kalabileceğim süre sayısı 5 gün, TL değersiz olduğu için ve ben de zengin olmadığım için 6. güne yetecek param olmuyor. Gönüllü olduğum zaman daha az para ile daha fazla kalmış oluyorum. İkinci olarak İngilizce Pratik yapmama yardımcı oluyor, hem gittiğin kurumda çalışanlar hem de diğer ülkelerden gelen gönüllüler ile İngilizce iletişime geçtiğimizden dolayı doğal olarak Pratik yapmış oluyorum. Üçüncü olarak tek olmuyorsun. Örneğin Budapeşte veya Prag’da tektim, her yere tek gittim yani tek gezmek kötü değil onlarca şehre ttek gittim, gezdim ve kişisel gelişimime çok katkıda bulundu ama gönüllü olduğun zaman diğer gönüllülerle vakit geçirebiliyosun. Örneğin Şili’den gelen Ale, Arjantinden gelen Sofia ve Carla ile Kudüste dolaşmak, bir şeyler içmek garip bir şey. Hepimiz binlerce kilometre uzaklarda farklı kıtalarda yaşıyoruz. Bizi bir araya getiren gönüllülük oldu. Ayrıca Türkiyede popular olmasa da başta ABD olmak üzere Avrupa ve Amerika’da çok popular Woldpackers ve benzeri uygulamalar. Çoğunlukla liseden veya üniversiteden yeni mezun olan gençler yani “ gap year” da olan insanlar tercih ediyor.

Evet yazımı bitirmeden önce yaşıtlarım olan gençlere sesleniyorum, fırsatınız yoksa bile fırsatı kendiniz yaratıp yurtdışına çıkın emin olun zor bir şey değil. Düşük bütçeyle bile gezilir. Bunu da başka bir yazımda detaylı anlatacağım : )